söndag 25 oktober 2009

När jag blir president...

Då var det dags igen. Klockorna är justerade för vintertid och jag njuter av att ha fått sova en timme längre än vanligt, utan att för den skull ha lagt mig tidigare än jag brukar.

Men frågan är om det är värt det? Eller är det kanske dags att avskaffa tidsjusteringen? Anledningen till att vi ställer om klockorna är ju för att vi ska få dagsljus tidigare på dagen, vilket å andra sidan innebär att vi också får nattmörker tidigare på eftermiddagen. Är det värt det?

Man måste ju anta att de individer som har mest glädje av att det är ljust ute under vinterhalvåret är barnen, och var befinner sig de flesta av dem den där första timmen av gryning och dagsljus? I skolsalen.
Och den första timmen av skymning och nattmörker, som ju vintertid brukar infalla redan ca kl 14-15? Förhoppningsvis är de då utomhus, lekandes.

Skulle det vara en försämring om vi hade en lite mörkare start på dagen, med kompensation av att få lite ljusare eftermiddagar? Jag tycker inte det.

När jag blir president borde jag kanske ändra på detta.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Asså, jag vill inte vara den som är den, men det är faktiskt vintertid som är normaltid, och vi justerar klockan för sommartid, för att ta vara på så många soltimmar som möjligt då...

Men jag kan ändå tänka mig att rösta på dig i nästa presidentval. Hur går jag tillväga?

Frida sa...

*ser för ett ögonblick lite generad ut, men samlar sig snabbt*

Det är förvisso helst sant som du säger, kära Tangentbord, men jag vågar tro att det inte är något större problem att döpa om det som vi dag kallar för Sommartid till vår nya Normaltid. En tid som vi sedan har året om. Mer normalt än så kan det ju knappast bli.

Jag vore en lycklig president om din röst hade varit en av dem som tog mig till seger! Hur det ska gå till har jag kanske inte riktigt kläm på än, men jag har bett maken engagera sig i saken så det löser sig nog med tiden. Håll utkik!

Samuel sa...

Har bara ett ord att säga:
http://www.facebook.com/group.php?gid=188029381801#/group.php?gid=188029381801&v=wall

Samuel sa...

Hm... Provar såhär då:
Klicka här